NAJAD 440 CC «VÅR»..solgt..
Bygg nr 118 fra 2007
Båten har vært ekstremt godt vedlikeholdt og har hatt utskiftninger fortløpende på utstyr hele veien, den har aldri vært skadet og ser ekstremt pen ut.
Rigg og seil
Selden rullemast med betjening fra cockpit eller ved mast. Mastehøyde 20.5 meter, kjølmontert 19/20 rig, 3 spredere. Selden elektrisk furling E-300 for jib/genoa, montert i 2012. Selden Rodkick og Walder jib-preventor (2014). Selden spribom montert i skinne på mast 2013. Hydraulisk akterstag strammer, 2 stk Anderson STE 52, 2-speed elektriske rustfrie vinsjer, 2 stk Anderson ST 40, rustfrie vinsjer til storseilskjøte/ gennaker etc. 2 stk Anderson ST 40, rustfrie vinsjer montert på mast. Storseil og 110% forseil fra UK-Syvertsen med vertikale spiler X-Drive Carbon fra 2019. Storseil og fokk fra fra UK-Syvertsen fra 2012. UV beskyttelsestrekk for å heise opp på forstag / seil i havn. Asymmetrisk spinnaker på Selden CX (top-down furling), ny 2013. Mast tatt av hos OYS Orust i september 2017. Full kontroll av mast og alle beslag, skiftet nytt forstag, ny forsterket rullevinsj for storseil, ny maste tettning mot dekk pluss diverse løpende rigg. El. Furlex demontert for kontroll/ rengjøring og ny grease. Mast justert med hensyn på kurve / vinkel og kontroll av strekk i alle stag.
Navigasjon etc. fra Raymarine
Kartplotter/ GPS eS 120 hybrid, montert ny i 2016, ST60 x 3, vind, dybde og speed montert over luke samt ST60 repeater ( viser alle instrument montert i akterkabin), Raymarine radar Quantum m/ WiFi, antenne i mast, montert ny 2016, VHF -Ray 240 E montert i cockpit med høyttalere ute/ inne, Transponder AIS Raymarine 650 med splitter type 100 montert i 2015 ,Sea-Me aktiv radarreflektor montert høyt i mast. Tricolour topplanterne og ankerlanterne i mastetopp. Nye Hellamarine NaviPro LED lanterner i 2019.
Rorsystem, ankringsutsyr og baugpropell etc
Fritthengende spaderor opplagret i smørefrie kulelagre oppe og nede, Lewmar pidestall og styresystem mellom ror og cockpit, dobbelt eket ratt kledd i elgskinn, Raymarine Evolution ACU-200/ p70 til Lewmar Mamba autopilot. Ny autopilot elektronikk montert i 2016. Trådløs fjernkontroll for autopilot. Kraftig Lofrans Project 1500 ankervinsj med nytt 25 kg Rocna anker på ca 70 meter 10 mm kjetting forut (nytt 2019), kan betjenes forut og fra pidestall Dobbel ankerrulle forut med rustfritt stevnbeslag i baug. Lofrans 1000 ankervinsj akter innfelt i skrog, 25 kg CQR med 60 meter 8 mm kjetting. 6 stk kraftige pullerter, alle med rustfri beskyttelses skinne på rekke. Kraftig baugpropell -Sleipner type SP125 T, 7,5 hk
Motor og elektrisk: Volvo D2-75, 75 Hp at 3000 rpm Volvo seildrev med FlexoFold 3-bladet propell, seildrev overhalt i 2015 (ny belg) og i 2019 (nye lagre og pakninger). Flott motor-rom med god tilkomst til alt nødvendig vedlikehold, alt teknisk utstyr er samlet her. Dieseltank på 425 liter, rustfri med 4 store mannlokk for reingjøring. Tank reingjort i 2015. Både fjernpeiling og manuell peiling av dieseltank gir sikkerhet for nivå når tanken begynner å tømmes.
Båten er utstyrt med 24 volt anlegg for alle store forbrukere, 12 volt for motor og navigasjon. Motor har 1stk 24V dynamo på 80 A (tilsvarer 160A for 12 V). Videre 1 stk 12 volt dynamo på 60 A til startbatteri. 6 stk 12 V AGM batterier a 120 Ah koblet i serie/ parallell for 24 volt system og 1 stk 12V startbatteri. Videre ble det i 2013 montert 1 stk 24V Rutland 914i vindgenerator og 1 stk 24V/ 50W solcellepanel på stang akter med felles regulator, begge 24 volt. Alle lamper med Led pærer, totalt ca 50 stk takspotter inne. Landstrøm via Victron 3600 skilletransformator (både for 230V og 115V). Jordingsplate i skrog. Lader / omformer Mastervolt Mass Combi 24/ 2000 gir 80 A ladning og kan levere 2 kw ved 230V. Mange stikkontakter for 230 og 12V plassert rundt om i båten pluss 12V ute på pidestall. Lyth/ RR digitalt antennesystem i mastetopp for DAB-FM radio/ tv og VHF/ AIS. Supert antenne system - alltid god forbindelse for tv og radio. Digital Grundig 20" tv med Dvd spiller. Pioner DAB-FM/Am radio med fjernkontroll og CD spiller (ny 2017), høyttalere i salong og ute i cockpit (rustfrie Sea Symphony) 40 liter varmtvannstank (ny 2016), kan varmes både via motor kjølevann og fra egen 5 kw diesel vannvarmer. I tillegg til 240 V/ 750 w element ved landstrøm. 5 kw Eberspracher dieseldrevet luftvarmer med isolerte slanger til uttak i alle kabiner. Videre en 10 kW heater som benytter motorkjølevann under motordrift. Denne kan også varme via 5 kW Ebersprecher diesel vannvarmer som går på samme system som motor. Alltid varme og varmtvann ombord! Isolerte varmtvannslanger fra wc forut til dusj akter og på akterplattform. (Ikke standard, montert nytt i 2013). 4 dekksluker er forsynt med dobbel innerrute som kan benyttes i den kalde årstid, forhindrer kondens og varmetap, montert i 2012.
Sprayhood med skinnbelagt gripebøyle over fast vindrute ny 2020, åpningsvindu i senter. I tillegg gripebøyler utvendig på begge sider av vindrute. Full kalesje fra Sprayhood videre over cockpit (ny 2020, 2 sett fra 2012). Bimini top for montering på rustfrie bøyler. Dusj med varmt/ kalt vann på aktertrapp. Elektrisk Jabsco quiet flush toa akter (ny 2020) med valgfri spyling sjø eller ferskvann. Jabsco Twist& Lock på fremre toalett ny 2020, begge toalett leverer valgfritt til 75 liter (x 2) rustfri holding tank eller direkte til sjø. Tømmes med sug fra dekk eller via fritt fall til sjø, ikke nødvendig med pumpe. Corian benkeplater i pantry og på begge toalett. Dobbel vask i pantry. Force 10 - 3 bluss gass komfyr med stekeovn (2012), sving oppheng, stengeventiler for gass; manuell i pantry pluss fjernbetjent ventil ute på flaske som betjenes fra pantry, benytter 5 kg gass komposittflaske. 17 liter mikrobølgeovn i pantry, 90 liter kjøleboks i benk, Ferskvann 550 liter via 2 stk rustfrie tanker (store mannluker for reingjøring) via elektronisk styrt vannpumpe (ny i 2018) og filter for vann til pantry. Ny hoved-lensepumpe i 2019. Tanker sist rengjort i 2016. Tykke spiralfjær madrasser i akter- og forkabin. Her sover en som hjemme!
Bokhylle i akterkabin. Fester for sikkerhets stropper plassert ved navigasjon og i pantry i tillegg til på dekk.
Miscellaneous: 1stk elektrisk lensepumpe for automatisk/ manuell start. 1 stk elektrisk nødlensepumpe, 250 l/min i tillegg til stor manuell lensepumpe som betjenes fra cockpit. 4 manns redningsflåte (ny 2020), 3 stk brannslukningsapparat (6+2+2 kg), samt 2 stk seriekoblede røykvarslere i for- og akterkabin. Rustfrie Cooney daviter på akterdekk med innebygde vinsjer for bruk til liten RIB (montert 2013). Åpningsbar rekkewire på begge sider med rustfri beskyttelse på rekkelist. Original nedgangsluke og området rundt er lakkert med "høyglans" 2 komponent fra nytt av. I tillegg en lettere luke av plexiglass med teak ramme. Begge luker er med lås. 6 stk selvstengende doradeventiler, alle med rustfrie bøyler over som beskyttelse. Eget trekk for ratt/ pidestall, cockpitbord og nedgangsluke. Full 3-delt tung, formsydd vinterpresenning med underliggende alu-rørrammeverk.
Full dokumentasjon over alt utført vedlikehold medfølger. Alle instruksjoner i oversiktlig mappesystem. Teakdekk er i 12 mm teak, skrudd og limt. Har siden 2012 vært behandlet med Semco teakoil (USA) og er i meget god stand.
Pris på båt som beskrevet: 3 500 000.-
Disse bildene er tatt før båten er rengjort og polert for sesongen.